Fajr-bönen

När Fajr-bönen utförs

Al-Fajr al-Sadiq, den sanna Fajr, är det första ljuset som sprider sig över horisonten. Idag kan detta fenomen endast observeras i några få regioner på jorden. När människan började utnyttja elektricitet, och stjärnorna försvann på grund av det konstgjorda ljuset, doldes även Fajrs första ljus av vår belysning. I de flesta regioner blir det helt enkelt inte tillräckligt mörkt för att känna igen detta fina ljus på horisonten. Detta har lett många, som inte längre känner till den riktiga natten, att gå vilse. Och så rapporterar var och en om en annan vinkel för beräkningen av Fajr. Vinkeln för Fajr har varit känd i mer än 1000 år. Den är vid 18 grader. Och vissa kunde känna igen den vid 19 grader. Och astronomerna sade: Den som påstår att vinkeln är lägre än 18, säger något onormalt.

Lärda och astronomer om Fajrs första ljus

Astronomen Al-Battānī sade år (317 H) i det tolfte kapitlet av Kitāb az-Zīj om tillverkningen av astrolabiet (ett verktyg för astronomisk mätning): "Om du vill ställa in bågarna (muqantarāt) för uppkomsten av gryningen (ṭuluʿ al-fajr) och försvinnandet av skymningen (maghīb al-shafaq), placera Stenbocken (ra's al-jady) på arton i bågarna och markera på motsatsen cirkeln av Kräftan (madār ra's al-sarṭān) som ett tecken. Sedan placerar du Väduren (ra's al-ḥamal) på den bågen och markerar på motsatsen. Därefter placerar du Kräftan (ra's al-sarṭān) på den och markerar på motsatsen. Sök sedan en mittpunkt som samlar de tre tecknen för dig och dra en linje över dem. Gör sedan på den andra sidan vad du gjorde med deras motsatser, så att bågen i öst är bågen för gryningens uppgång (ṭuluʿ al-fajr) och den i väst är bågen för skymningens försvinnande."

Astronomen al-Bīrūnī (440 H) skrev i sin bok al-Qanoon al-Masoudi: "... och det är gryningen (Fajr), som har tre typer: Den första är spetsig, förlängd, upprätt, känd som den falska gryningen (Al-Fajr Al-Kadhib) och kallas också 'vargens svans' (Dhanab al-Sarhan), och inget av de religiösa lagarna (Shari'a) eller de officiella sedvänjorna är förknippade med den. Den andra typen är platt, sträcker sig över horisonten, rund som en halvcirkel, med vilken världen upplyses, under vilken djur och människor samlas för sina vanor, och villkoren för tillbedjan uppfylls. Den tredje typen är en rödhet som följer och föregår solen, och den är som den första i termer av den religiösa lagen ... och beroende på behovet av gryning (Fajr) och skymning, har de lärda inom denna vetenskap gjort sina observationer och härlett lagarna för tiden, att när solen sjunker under horisonten och detta uppgår till arton delar, är detta tiden för gryningens början (ṭuluʿ al-fajr) i öst och tiden för skymningens försvinnande i väst, och eftersom det inte är åtskilt utan snarare blandat (Kommentar: Det betyder att Al-Fajr Al-Kadhib och Al-Fajr As-Saadiq blandas och vissa kunde inte känna igen början och slutet), fanns det meningsskiljaktigheter i denna lag, så att vissa såg det som sjutton delar."

Astronomen Ibn al-Zarqālah (493 H) sade i det fyrtionionde kapitlet om kunskapen om skymningen (al-shafaq) och början av Fajr (ṭuluʿ al-fajr) i ett av sina brev: "Du tittar på solen, och om den har en nordlig lutning, då placerar du änden av Alhidade (en roterande mätanordning för vinklar) vid höjden av Väduren (al-ḥamal) i ditt land vid en fjärdedel av höjden, sedan tar du bort tvärstången från mitten av plattan till sidan av tecknet arton... Det som återstår är tiden som firmamentet (al-falak) vrider sig från solnedgången till slutet av skymningen och likaså från början av Fajr (ṭuluʿ al-fajr) till soluppgången."

Den store astronomen Nasir ud-Din at-Tusi (672 H) sade, efter att ha skiljt mellan den falska Fajr (al-fajr al-kadhib) och den sanna Fajr (al-fajr as-sadiq): "Det fastställdes genom observation (al-rasd) att början av Fajr (awwal al-fajr) och slutet av skymningen (akhir al-shafaq) är tiden då solen är arton grader under horisonten i förhållande till dess höjdkrets (da'irat irtifā'ihā)."

Astronomen Abu al-Hasan Ali ibn Ja'far ibn Ahmad ibn Yusuf ibn Baas al-Aslami (693 H) sade: "Det nionde kapitlet om kunskapen om en stjärnas höjd för början av Fajr (ṭuluʿ al-fajr) och försvinnandet av skymningen (al-yafaq) baseras på en cirkel av arton från öst för skymningen (al-shafaq) och från väst för Fajr etc." (Kommentar: Eftersom solen inte är synlig, mäts det baserat på höjden av en synlig stjärna)

Astronomen al-Qadi Zada (840 H) sade i sin kommentar till al-Jaghminis sammanfattning över astronomi: "Det har genom erfarenhet fastställts att början av morgonen (awwal as-sabah) och slutet av skymningen (akhir al-shafaq) endast inträffar när solen är arton delar (grader) under horisonten."

Abu Zaid Abd ur-Rahman ibn Omar as-Susi al-Bu'aqili, känd som Ibn al-Mufti (1003 H), sade i avsnittet om tiderna för skymningens försvinnande (al-shafaq) och början av Fajr (ṭuluʿ al-fajr) och deras respektive steg: "Det är viktigt att veta att skymningens försvinnande (al-shafaq) motsvarar början av Fajr (ṭuluʿ al-fajr), och det är när solen är arton grader under horisonten."