Den nya dagen enligt solkalendern. Solen kommer idag, in sha Allah, att sjunka -51.27° under horisonten. Vissa dagar detta år kommer solen inte att sjunka djupare än -4.33°.
Fajr-bön 19° (traditionell åsikt)
Fram till Osmanska rikets upplösning fastställdes Fajr i nästan alla länder genom observation och beräkning vid 19° under horisonten. Med västerländsk astronomis inflytande och muslimsk forskares försummelse fastställdes dock Fajr till 18°, vilket tidigare var en minoritetsåsikt inom islamisk astronomi.
Fajr MWL
Fastan börjar vid fajer. Dock drar denna metod som en försiktighetsåtgärd ungefär 2 minuter från den beräknade fadser-tiden för fastan. Det är viktigt att notera att även om denna anpassade tid tillåter fastans början, kan det vara för tidigt för att utföra fajer-bönen.
Fajr
Det sanna Fajr (18°) är referenspunkten för bönestiden. Under optimala förhållanden visas det första svaga ljuset vid horisonten, vilket markerar början på Fajr-bönstiden. Böner som utförs efter denna tid anses vara giltiga. Det finns dock en åsikt om att vänta lite efter denna tid, tills man är säker på att tiden har börjat.
Himlen vid 15° är betydligt ljusare jämfört med den vid 18°. Vid denna tidpunkt blir solens röda sken starkare. Även om det är tillåtet att utföra Fajr-bönen vid denna tid, är det viktigt att notera att det skulle vara för sent att börja fasta.
Fajr-bönen 12° (felaktig)
Vid detta skede är horisonten väl synlig, och konturerna av objekt på land eller till sjöss blir tydligare. Himlen visar en blandning av djupblått och röd-lila nyanser under den nautiska skymningen. Fajr-bönen vid denna tidpunkt skulle vara giltig, men att äta fram till denna tidpunkt skulle göra fastan ogiltig.
Fajr-bönen 90 minuter före soluppgång (felaktig)
Fajr-bönen 90 minuter före soluppgången (Schuruk) är giltig om den inträffar efter tiden för 18°. Det är dock inte korrekt att börja fasta vid denna tid. Den kortaste och längsta tiden mellan Fajr och Schuruk detta år är 67 och 174 minuter.
Schuruk (soluppgång) med tillämpade försiktighetsåtgärder
Solen bör nu vara precis under horisonten, men om du befinner dig på en bergstopp kan den synas tidigare. För att ta hänsyn till detta drar många bönetidsscheman av 2 minuter från den beräknade tiden för Schuruk som en försiktighetsåtgärd. Det anses vara riskabelt att inte slutföra bönen före denna justerade tid.
Schuruk (soluppgång)
Soluppgången enligt beräkning. I de flesta fall skulle det vara för sent för Fajr-bönen.
Den Förbjudna Tiden vid Solens Zenit
När solens skiva står i zenit börjar den tid då frivilliga böner är förbjudna. Denna period varar fram till Dhuhr börjar.
Dhuhr
Dhuhr-bönen börjar efter att solskivan har passerat zenit (högsta punkten) och börjat sjunka. Den slutar med början av Asr-bönetiden (eftermiddagsbönen).
Dhuhr enligt Skugglängdsmetoden
Enligt denna åsikt börjar Dhuhr-bönen så snart skuggan börjar förlängas igen efter solens högsta punkt. Bönen börjar alltså när skuggan har förlängts med den minsta mätbara mängden, till exempel 1 mm.
Dhuhr med vidtagna försiktighetsåtgärder
Enligt en fatwa från MWL läggs 2 minuter till Dhuhr-bönen som en säkerhetsåtgärd.
Asr
Asr börjar när skuggan av ett objekt är lika med dess faktiska längd plus längden på dess skugga vid tiden för Dhuhr.
Asr med Implementerade Försiktighetsåtgärder
Enligt MWL fatwa läggs 2 minuter till Asr-bönen som en säkerhetsåtgärd.
Asr (Hanafi)
Asr enligt en åsikt i Hanafi-madhhab börjar när en föremålsskugga blir dubbelt så lång som dess faktiska längd plus längden av dess skugga under Dhuhr-bönen. Det bör noteras att detta endast är en åsikt från Hanafi-madhhab. Inte alla Hanafiter delar denna åsikt. Länder som Turkiet använder inte denna metod.
Asrs slut
Slutet på Asr-bönen inträffar så snart solljuset blir rött och man kan titta in i solen med blotta ögat. Det anses vara syndigt att försena bönen utöver denna tidpunkt. Det är dock fortfarande obligatoriskt att utföra Asr-bönen fram till tiden för Maghrib-bönen. I nödsituationer får bönen utföras även efter denna tid utan att det betraktas som en synd.
Maghrib
Solnedgången enligt beräkning och därmed den nya dagen enligt den islamiska kalendern. I många fall skulle det vara för tidigt att be och för tidigt att bryta fastan.
Maghrib med Implementerade Försiktighetsåtgärder
Enligt MWL fatwa läggs 2 minuter till Maghrib-bönen som en säkerhetsåtgärd.
Ischaa-bönen 90 minuter efter solnedgång (felaktig)
Ischaa-bönen 90 minuter efter solnedgången (Maghrib) är endast giltig om den inträffar efter Ischaa vid 17°. Den kortaste och längsta tiden mellan Maghrib och Ischaa detta år är 67 och 174 minuter.
Ischaa-bönen 12° (felaktig)
Himlen visar en blandning av djupt blått och röd-lila nyanser under den nautiska skymningen. Ischaa-bönen vid denna tidpunkt skulle vara ogiltig under alla omständigheter.
Ischaa-bönen 15° (hög risk)
Himlen blir betydligt mörkare vid 15°. Det sista dagsljuset är nu endast svagt synligt nära horisonten. I områden med ljusföroreningar kan det konstgjorda ljuset redan vara starkare än solljuset. Himlens rödhet börjar nu försvinna. Den kan dock förbli synlig upp till 17°.
Ischaa
Ischaa-bönen börjar efter att rödheten från skymningen har försvunnit, vilket sker ungefär när solen är 17 grader under horisonten. Ischaa slutar vid den islamiska midnatten.
Isha med Implementerade Försiktighetsåtgärder
Enligt MWL fatwa läggs 2 minuter till Isha-bönen som en säkerhetsåtgärd.
Islamisk midnatt
Slutet på Ischaa-tiden. Den islamiska midnatten refererar till mittpunkten mellan solnedgången (Maghrib) och gryningen (Fajr). Mittpunkten mellan 14:41 och 06:19 är 22:30. På nordliga breddgrader kan Ishaa på sommaren vara efter den islamiska midnatten. I detta fall sträcker sig Ishaa-tiden till Fajr.
Midnatt
Den nya dagen enligt solkalendern. Solen kommer idag, in sha Allah, att sjunka -51.27° under horisonten. Vissa dagar detta år kommer solen inte att sjunka djupare än -4.33°.
Det sista tredjedelen av natten
Det sista tredjedelen av natten anses inom islam vara en tid av stor betydelse och bör användas för tillbedjan och bön.
Den islamiska natten börjar med Maghrib (14:41) och slutar med Fajr. Denna tid avser således perioden från 01:07 till Fajr (06:19).
Hans namn är Abū Isḥāq Ibrāhīm ibn Yaḥyā al-Naqqāsh al-Zarqālī (al-Zarqālah) al-Tujibi och han avled år 493 enligt Hijra, vilket motsvarar år 1100. Instrumentmakaren och astronomen från Andalusien. Hans astronomiska instrument och verk skulle användas i ytterligare 400 år. Den store astronomen Nicolaus Copernicus citerade från hans verk...
Han är Muḥammad ibn Jābir al-Ḥarrānī al-Battānī (317h) och han var den största och mest kända astronomen i den Islamiska Världen. Hans verk var betydelsefulla för utvecklingen av vetenskap och astronomi i Väst. De stora astronomerna i historien använde hans verk, bland dem Nicolaus Copernicus, Johannes Kepler och Galileo Galilei. Han insåg användningen av trigonometri i astronomi och lade grunden för ytterligare utveckling av astronomi...
Hans namn är Abu Rayhan Muhammad ibn Ahmad al-Biruni. Han avled år 440 efter Hijra (1050). Han är en stor lärd och astronom. Och han kallas geodesins fader i modern tid. Av hans 146 böcker ägnade han 95 åt astronomi, matematik och geografi...